Strona główna Rekrutacja i selekcja Dekalog Konsultanta Polskiego Forum HR

Dekalog Konsultanta Polskiego Forum HR

Polskie Forum HR przyjęło Dekalog Konsultanta, jest to zbiór zasad, których powinien przestrzegać każdy konsultant ds. rekrutacji.
„Nasza najnowsza inicjatywa skierowana jest do wszystkich konsultantów działających na rynku. Każda osoba zajmująca się rekrutacją będzie mogła skorzystać z Dekalogu Konsultanta Polskiego Forum HR. Chcemy ujednolicić standardy działania konsultantów oraz dać im narzędzie, które ułatwi codzienną pracę.” – podkreśla Karolina Adamiec – Vook, Wiceprezes ds. rekrutacji.


Dekalog składa się z głównych zasad, które doprecyzowane są w podpunktach, znajdują się tam zarówno normy wynikające z przepisów prawa – Dbaj o poufność danych kandydata na każdym etapie procesu rekrutacji i po jego zakończeniu, jak również dobre praktyki – Dbaj o dobre relacje z kandydatem również po zakończeniu procesu (bez względu na jego wynik); Dawaj dobre świadectwo zawodowi i branży, dbaj o jego powagę i godność oraz bądź wzorem do naśladowania.


Choć część zapisów może wydawać się oczywista, niestety nie wszyscy konsultanci działają wg tych reguł. Zdarza się że kandydaci narzekają na brak informacji o tym na jakim etapie znajduje się projekt, czy też brak feedbacku ze strony konsultanta. Często postępowanie specjalisty ds. rekrutacji może być brzemienne w skutkach dla kandydata, dzieje się tak w przypadku kiedy rekruter bez porozumienia z kandydatem rozsyła jego cv do różnych firm lub też sprawdza jego referencje u obecnego pracodawcy…


Zapisy, które znalazły się w Dekalogu określają nie tylko relacje z kandydatem, ale również relacje z klientem. Pamiętajmy, że to konsultant jest wizytówką firmy i jego postawa świadczy o profesjonalizmie całej organizacji lub jej braku. Dla klienta jest ważne, że podczas współpracy z daną firmą lub po jej zakończeniu (przez okres ustalony w umowie), żaden konsultant z danej agencji, nie będzie w sposób aktywy pozyskiwał jego pracowników.


Oprócz relacji z kandydatem i klientem w dekalogu poruszone zostały kwestie podejścia do własnego rozwoju, możliwości jak i ograniczeń, jak również zasad współpracy z konkurencją.


„Dekalog ma służyć konsultantom, dla których może stanowić kodeksem postępowania, jak również klientom, którzy będą mieli świadomość czego mogą oczekiwać od specjalistów ds. rekrutacji z którymi współpracują.” – dodaje Karolina Adamiec – Vook.