32% Polaków poszukujących pracy znalazło ofertę zatrudnienia dzięki reklamie wyświetlanej w serwisach społecznościowych. 22% potencjalnych pracowników korzystało do tego celu z aplikacji mobilnych, a 21% wymieniało wiadomości z potencjalnym pracodawcą. Więcej o tym, z jakich rozwiązań technologicznych korzystają kandydaci w poszukiwaniu zatrudnienia w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „Siri, szukaj ofert pracy”.

ManpowerGroup sprawdził, w jaki sposób i gdzie kandydaci poszukują informacji o nowej pracy i jakie wirtualne kanały dotarcia w tym celu wykorzystują. Wśród dostępnych rozwiązań technologicznych najwięcej Polaków dowiedziało się o ofercie zatrudnienia dzięki reklamie w mediach społecznościowych – 32%. 22% kandydatów znalazło te informacje za pomocą aplikacji mobilnych, 21% pisząc wiadomości do organizacji, a 12% brało udział w wirtualnych targach pracy. Nieco rzadziej badani korzystali z wideokonferencji z potencjalnym pracodawcą– 9% oraz czatu z pracodawcą na jego stronie internetowej – 8%, z wyszukiwania głosowego przy pomocy wirtualnego asystenta korzystało 4% ankietowanych. W raporcie „Siri, szukaj ofert pracy” ManpowerGroup wyodrębnił również grupę kandydatów, którzy częściej niż pozostali korzystają z rozwiązań technologicznych w poszukiwaniu nowego zatrudnienia. To osoby, które wykorzystują do tego celu minimum 3 rozwiązania technologiczne – w Polsce tę grupę stanowi 12% badanych, średnia globalna wynosi 11%.
– Obecnie organizacje na całym świecie stawiają czoła największemu od 12 lat niedoborowi pracowników i blisko połowa firm zgłasza trudności ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych kandydatów. W odpowiedzi na tę sytuację organizacje coraz częściej inwestują w technologie, które mają im pomóc przyciągnąć największe talenty. Wdrożenie technologii HR powinno rozwiązać istniejące problemy, a nie być celem samym w sobie. Technologie HR są wartością dodaną tylko wtedy, jeśli stoją za nimi kreatywni ludzie, którzy potrafią wykorzystać w pełni ich potencjał i wiedzą, jak dzięki nim rozwiązać istniejące problemy – mówi Iwona Janas, dyrektor generalna w ManpowerGroup.
W ujęciu globalnym, wśród dostępnych rozwiązań technologicznych, najczęściej wykorzystywane przez kandydatów do poszukiwania ofert pracy są reklamy w mediach społecznościowych – średnia globalna wynosi 31%, a najwyższy wynik w grupie analizowanych krajów uzyskano w Brazylii – 44%. Aplikacje mobilne globalnie wykorzystuje 17% kandydatów, najwięcej w Indiach – 38%. Indie przodują również w wymianie przez kandydatów wiadomości tekstowych z firmą – korzysta z nich 24% badanych, podczas gdy średnia globalna wynosi 11%.

Kandydaci cenią relacje

Mimo że kandydaci zarówno w Polsce, jak i na świecie chętnie korzystają z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, to wciąż przykładają dużą wagę do budowania relacji międzyludzkich i bezpośrednich spotkań z rekruterami. Większość kandydatów poproszona o wskazanie jednej preferowanej formy poszukiwania pracy wybrała właśnie bezpośrednie spotkania w formie rozmów kwalifikacyjnych – powiedziało tak 30% kandydatów w Polsce i 26% na świecie. Wysoki wynik dla preferencji kandydatów uzyskało samodzielne wyszukiwanie informacji o nowej pracy w internecie (25% dla Polski vs. 24% dla świata), wykorzystywanie do tego celu reklam w mediach społecznościowych (8% vs. 12%) lub aplikacji mobilnych (8% vs. 7%).
– Kontakt z drugim człowiekiem zawsze będzie miał ogromny wpływ na doświadczenia kandydata, a odpowiednie podejście do technologii powinno pozytywnie wpływać na jakość tych doświadczeń. Pracodawcy, którzy za pomocą nowych technologii przekazują swoją kulturę organizacyjną, wizerunek i markę powinni pamiętać, że nic nie zastąpi bezpośredniego spotkania i nawiązania relacji z kandydatem. Rozwiązania technologiczne to tylko narzędzie, najistotniejsze jest wciąż dostarczenie spersonalizowanego przekazu. Bezpośredni kontakt z organizacją może ją wyróżnić spośród innych i zapisać się w coraz bardziej zautomatyzowanym doświadczeniu pracownika – dodaje Iwona Janas.

O badaniu: Międzynarodowe badanie preferencji kandydatów „Siri, szukaj ofert pracy” zostało przeprowadzone na grupie 18 000 osób aktywnych zawodowo, w wieku 18–65 lat, z 24 krajów. Kandydaci określili, co jest dla nich najważniejsze w procesie poszukiwania pracy. W Polsce badania zostało przeprowadzone na grupie blisko 750 uczestników. W grupie respondentów znaleźli się: doświadczeni pracownicy na stanowiskach niekierowniczych, osoby na stanowiskach kierowniczych, studenci I i II stopnia, osoby rozpoczynające swoją karierę zawodową, dyrektorzy wykonawczy oraz kadra kierownicza wyższego szczebla.

Raport z badania jest bezpłatny i ogólnodostępny w wersji polskiej i angielskiej na stronie www.manpowergroup.pl w zakładce Raporty rynku pracy.