Obecnie niedobory pracowników w polskich firmach coraz częściej wypełniają cudzoziemcy – przede wszystkim z Ukrainy, Białorusi i Mołdawii. Jak ułatwić im przyjazd do Polski? Jak pomóc w aklimatyzacji czy usprawnić komunikację z pracodawcą? Dzielimy się doświadczeniami wypracowanymi w Agencji Zatrudnienia ATERIMA.

Proces zatrudniania cudzoziemców jest skomplikowany i czasochłonny. W ATERIMA odciążamy pracodawców w zakresie rekrutacji, formalności koniecznych przy legalizacji pracy i pobytu cudzoziemca czy spraw kadrowo-płacowych. Pomagamy również w organizacji podróży czy zakwaterowania pracowników. To, co nas wyróżnia, to podejście do pracowników zza granicy. Skutecznie i z wyczuciem identyfikujemy ich problemy i maksymalnie ułatwiamy ich przyjazd i pobyt w Polsce – zarówno w miejscu pracy, jak i w codziennym życiu.

Komunikacja to podstawa

ATERIMA otworzyła się na pracowników ze Wschodu już trzy lata temu. Wraz z rozwojem usługi stworzyliśmy dedykowany Zespół Zatrudniania Cudzoziemców, który nie tylko prowadzi procesy rekrutacyjne, ale też na bieżąco odpowiada na potrzeby naszych kandydatów i pracowników. Bardzo często dotyczą one komunikacji. 

Kandydaci spoza UE rzadko mówią po polsku. Dlatego podczas rekrutacji i zatrudnienia w ATERIMA mają oni gwarancję opieki ukraińsko- i rosyjskojęzycznych konsultantów, którzy znają także język angielski. W ten sposób pomagamy w komunikacji z cudzoziemcem – organizujemy szkolenia BHP w jego języku ojczystym, tłumaczymy firmowe dokumenty i pomagamy w bieżącej komunikacji z pracodawcą i zespołem.

Przy dużej grupie cudzoziemców dobrze sprawdza się także cotygodniowy stały dyżur naszego konsultanta bezpośrednio w miejscu pracy. Dzięki temu pracownicy mają możliwość rozmowy na żywo z opiekunem, który mówi w ich języku ojczystym i na bieżąco odpowiada na wszystkie pytania.

Ułatwiaj nie tylko pracę

Jako pierwsza firma w branży przygotowaliśmy obszerny poradnik dla cudzoziemców. Materiał jest pomocny nie tylko przy przedstawianiu oferty i miejsca pracy kandydatom, ale zawiera też szereg informacji ułatwiających przygotowanie się do przyjazdu i pobyt w Polsce. W poradniku doradzamy m. in. jak otworzyć konto bankowe, co robić w razie choroby, jak załatwić polski numer telefonu. Znaleźć można w nim również sekcję FAQ czy słowniczek z podstawowymi zwrotami po polsku.

ATERIMA stworzyła również specjalną stronę internetową dla kandydatów. Przedstawiamy na niej aktualne oferty, proces rekrutacji i zalety legalnej pracy, ale także publikujemy artykuły z poradami – np. jak efektywnie uczyć się j. polskiego czy skąd wziąć numer PESEL.

Usprawnienia dla cudzoziemców się opłacają

Zmiany w zakresie zatrudnienia cudzoziemców to konieczność, bo polski rynek pracy sobie bez nich nie poradzi. Potrzebne jest upraszczanie procedur, likwidacja barier prawnych, ale też ułatwianie pracy i życia pracownikom spoza Polski. Dzięki temu zachęcimy do przyjazdu kolejnych kandydatów i zatrzymamy tych obecnych już w naszym kraju.

Efekty działań w 2018 r.:

  • wskaźnik rotacji pracowników zza granicy niższy o 32%
  • 60% mniej telefonów od cudzoziemców do ATERIMA w pierwszym tygodniu zatrudnienia
  • 923 zatrudnionych pracowników spoza UE
  • 100% pozytywnie zamkniętych postępowań administracyjnych

 

ATERIMA

>>>RAPORT Rynek agencji zatrudnienia 2018<<<